Φωτο: Τμήμα από τον Πάπυρο του Δερβενίου (Αρχαιολ. Μουσείο Θεσσαλονίκης)

  

Τα αποφθέγματα είναι σύντομος δρόμος προς πολλή γνώση (Πλούταρχος)

 

Ελευθερία σημαίνει υπευθυνότητα. Γι’ αυτό πολλοί άνθρωποι τη φοβούνται (Τζωρτζ Μπέρναρντ Σω)

 

  H πίστη ότι υπάρχει κάτι αληθές είναι θεμελιώδης για την επιβίωση των ανθρώπινων όντων. Aν δεν σκεφτόμασταν ότι όταν οι άλλοι μας μιλούν λένε αλήθεια ή ψέματα δεν θα ήταν δυνατή η κοινωνική ζωή (Oυμπέρτο Έκο,"Απόλυτο και Σχετικό")

 

Η σπατάλη για την Παιδεία  είναι οικονομία για το Έθνος (Γεώργιος Παπανδρέου ,  1888-1968 , ο οποίος ανήγειρε 2.500 σχολεία σε όλη τη Ελλάδα ανάμεσα στα οποία και το σχολικό συγκρότημα Γεώργιος Γλαράκης).

 

Tα λόγια που φανερώνουν μια αλήθεια  είναι απλά(Ευριπίδης).

 

 

 

Όταν σταματάς να διαβάζεις βιβλία, παύεις να σκέφτεσαι (Ντοστογιέφσκι)

 

 

Ο Διογένης ζήτησε κάποτε από τον Πλάτωνα τρια  σύκα από τη συκιά που είχε στον κήπο του. Εκείνος του έστειλε ένα ολόκληρο καλάθι.Ο Διογένης τότε του είπε: " το ίδιο κάνεις και ως δάσκαλος. Σου ζητούν να λύσεις μια απορία και δίνεις χίλιες απαντήσεις".

Η φύση, αν και δε σπούδασε ούτε διδάχθηκε τίποτα από κανέναν, κάνει πάντα το σωστό (Ιπποκράτης, Περί επιδημιών το έκτον).

Ώστε τώρα μας απομένουν τρία πράγματα: η πίστη, η ελπίδα και η αγάπη. Πιο μεγάλη όμως από αυτά είναι η αγάπη (Απ. Παύλος).

Όταν το παιδί σου είναι μικρό, πριν κοιμηθεί,  να το παίρνεις αγκαλιά  και να του λες ωραίες-ωφέλιμες ιστορίες, ώστε αυτά που θα του πείς να συνδεθούν με την αγάπη(Ι.Χρυσόστομος).

"Οι δύο βασικές αρχές της Δημοκρατίας είναι η ισότητα και η ελευθερία. Ελευθερία σημαίνει ότι ο ελεύθερος πολίτης υπακούει στους νόμους και γνωρίζει ότι η ισότητα και η ελευθερία έχουν όρια τα οποία κανείς δεν μπορεί να υπερβεί γιατί η υπακοή στους νόμους είναι όρος για τη σωτηρία της ΔημοκρατίαςΠροϋπόθεση όλων τούτων είναι η Παιδεία των πολιτών, που έγκαιρα πρέπει να διδάσκονται τις αρχές της Δημοκρατίας, την ανάγκη καλών νόμων, την αρετή και την υποχρέωση να τις τηρούν (Αριστοτέλης, Πολιτικά).

To χρήμα και τα λόγια σου / μην τα σκορπάς του κάκου / κι όταν μιλούν σοφώτεροι / εμπρός τους στέκε κι άκου/ (παλιά ελληνική παροιμία).Όλοι βρίζουν τη θάλασσα, ενώ φταίει  ο άνεμος (Δ. Καμπούρογλου).

O φθονερός γίνεται εχθρός του εαυτού του πάντα. Βασανίζεται  από λύπες που ο ίδιος μόνος του δημιουργεί (Μένανδρος).

Σε μια καρδιά που αγαπά πραγματικά ή η ζήλια θα σκοτώσει την αγάπη ή η αγάπη θα σκοτώσει τη ζήλια (Φ.Ντοστογιέφσκι).

Το ζητούμενο, πάντως, είναι να έχουμε σχολεία χαράς για να έχουμε αύριο ευτυχισμένους ανθρώπους και υπεύθυνους πολίτες.... δια μέσου της αγάπης (να δείχνουμε  το δρόμο στους μαθητές) να αποκαλύπτουν την ουσία της γνώσης - όχι μόνο τον τύπο της-  να τους οδηγούμε  να ανακαλύπτουν μόνοι τους αυτό που κρύβουν μέσα τους και να διαστέλλουν την ελευθερία τους, σεβόμενοι τις αξίες της ζωής. Με άλλα λόγια, να αγαπούν ό,τι ζει και να χαίρονται να ζουν (7-6-2019 / Διονύσης Καρατζάς, παλιός  μαθητής 9ου Δ. Σχ. Πατρών).

Nα έχετε μεταξύ σας αγάπη και συνεργασία και όλα τα προβλήματα θα λύνονται (7-6-2019 / , Παναγιώτα Ρ.,η παλιότερη εν ζωή μαθήτρια του 9ου Δ.Σχ.Πατρών (1933-1938)  προς τους τωρινούς μαθητές μας)

 

Ένας εμφύλιος πόλεμος είναι επιζήμιος και για τις δυο παρατάξεις, γιατί νικητές και νικημένοι βγαίνουν το  ίδιο χαμένοι (Δημόκριτος απόσπ. 249).

Αυτό σημαίνει ζωή, να μη ζει κανείς μόνο για τον εαυτό του (Μένανδρος)

"Εις αυτήν την δυστυχισμένη κατάσταση μερικοί από τους φυγάδες γραμματισμένους εμετάφραζαν και έστελναν εις την Ελλάδα βιβλία, και εις αυτούς πρέπει να χρωστούμε ευγνωμοσύνη, διότι ευθύς οπού κανένας άνθρωπος από το λαό εμάνθανε τα κοινά γράμματα, εδιάβαζεν αυτά τα βιβλία και έβλεπε ποίους είχαμε προγόνους, τι έκαμεν ο Θεμιστοκλής, ο Αριστείδης και άλλοι πολλοί παλαιοί μας, και εβλέπαμε και εις ποίαν κατάσταση ευρισκόμεθα τότε. Όθεν μας ήλθεν εις το νου να τους μιμηθούμε και να γίνουμε ευτυχέστεροι" (Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, Λόγος στην Πνύκα)

 

Κάποτε στα παλιά χρόνια ένας βασιλιάς συζητούσε με τρεις  φιλοσόφους για τα ανθρώπινα πάθη και τα αποτελέσματά τους. Ήρθε η κουβέντα στη ζήλια και οι φιλόσοφοι - που δεν ζήλευαν - δυσκολεύονταν να κατανοήσουν τι είναι η ζήλεια.

Τότε τους λέει: περιμένετε και θα δείτε. Φέρνει δύο υπηρέτες που ήξερε ότι ο ένας ήταν πολύ ζηλιάρης και ο άλλος φιλάργυρος και τους λέει: τι καλό θέλετε να σας κάνω με την προϋπόθεση ότι από αυτό που θα ζητήσετε θα κάνω το διπλάσιο στον άλλο.

Ρωτάει πρώτον το ζηλιάρη.  κι εκείνος κίτρινος και ταραγμένος, κοιτάει τον άλλο υπηρέτη και λέει στο βασιλιά: «θέλω να μου βγάλεις το ένα μάτι» ξέροντας ότι τώρα έπρεπε να βγάλει και τα δύο μάτια του συναδέλφου του  υπηρέτη. Οι τρείς φιλόσοφοι έμειναν άφωνοι με την σαφήνεια της εξήγησης  και την καταστροφικότητα της ζήλειας (Από την παγκόσμια λαογραφική παράδοση).

 

 

Από την επίπονη έρευνά μου, με τις πολλές σκοτεινές ατραπούς της, γνωρίζω πόσο δύσκολο είναι να κάνει κανένας ένα σωστό βήμα, έστω και πολύ μικρό, στο δρόμο που οδηγεί στην κατανόηση του τι είναι πραγματικά σημαντικό (Αϊνστάιν).

Σοφότερος από σας, άνθρωποι, είναι εκείνος που, σαν τον Σωκράτη, γνωρίζει ότι στην πραγματικότητα δεν μπορεί να είναι διόλου σοφός" (Πλάτωνας, Απολογία του Σωκράτη).

Ο Δημοσθένης είδε ένα δημαγωγό να φωνάζει δυνατά όταν εκφωνούσε λόγο, και του είπε: "Δεν είναι το δυνατό ωραίο, αλλά το ωραίο δυνατό" .

 Δε γνωρίζουμε την αλήθεια, αν δεν έχουμε γνώση της αιτίας (Αριστοτέλης)

We do not know the truth if we have no knowledge of the cause (Aristotle).

Nous ne savons pas la vérité si nous n'avons aucune connaissance de la cause (Aristote).

Wir  kennen die Wahrheit nicht, wenn wir die Ursache nicht kennen (Aristoteles).

Conosciamo la verità se non abbiamo conoscenza della causa (Aristotele)

Ne e dimë të vërtetën nëse nuk kemi njohuri për kauzën (Aristoteli)

Ние знаем истината, ако нямаме познания за каузата (Аристотел)

Мы знаем правду, если не знаем причины (Аристотель)

Sebep hakkında hiçbir bilgimiz yoksa gerçeği biliyoruz (Aristoteles)

如果我们不知道原因,我们就知道真相(亚里士多德)

אנויודעיםאתהאמתאםאיןלנוידעעלהסיבה (אריסטו)

ماحقیقترامیدانیماگرهیچعلتیازعلت (ارسطو)

 

Στο άρθρο αυτό  δημοσιεύνται σημαντικά λόγια  με διαχρονική οντολογική αξία και  πρόδηλη χρησιμότητα στην σημερινή εποχή της επιβολής της δύναμης της εικόνας που περιορίζει την ελευθερία και της επικράτησης της φαινομενολογίας που ανταλάσσει τη ζωή με την εικονική πραγματικότητα (Ν.Κ.)

Επισκέπτες του ιστοχώρου μας:

1.png0.png8.png7.png3.png3.png
Μέσα στην ημέρα:85
Μέσα στο μήνα:2407
Συνολικά:108733