Του Φιλόλογου - Ποιητή Διονύση Καρατζά*

 

 «Yπάρχουν φράσεις, λέξεις, ακόμα και ονομασίες, που έχουν χωρέσει μέσα τους εικόνες, συναντήσεις και βιώματα πολύχρωμων συναισθημάτων.

 Όσο τις χρησιμοποιούμε, περνώντας τα χρόνια, αυτές αποκτούν ένα ειδικό βάρος και βάθος.

 Διεγείρουν από τη μια συγκίνηση, και από την άλλη γόνιμη μνήμη, που ξεπερνάει την επιθυμία επιστροφής που γεννάει η νοσταλγία.

 Γιατί ο χρόνος δεν έχει αξία όταν διευκολύνει να ξεχνάμε ή να ξεχνιόμαστε ή να ζούμε με αναμνήσεις ή παράπονα, αλλά όταν μετράει λάθη και ζυγίζει αλήθειες.

 Μια τέτοια διάθεση με κυριεύει όσες φορές ακούω ή διαβάζω για το 9ο Δημοτικό Σχολείο Πατρών, στο οποίο φοίτησα από το 1956 έως το 1962.

 Η θεωρία της μάθησης μέσω παρατήρησης υποστηρίζει ότι οι άνθρωποι μπορούν να μάθουν παρατηρώντας απλώς τη συμπεριφορά των άλλων. Το άτομο που παρατηρείται ονομάζεται πρότυπο. Ένα άτομο δύναται να μάθει ορισμένες συμπεριφορές με το να παρατηρεί το πρότυπο που εκτελεί αυτές τις συμπεριφορές καθώς και να προβλέπει τις συνέπειες. Η διαδικασία αυτή ονομάζεται μίμηση προτύπου. Επίσης είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι στη διαδικασία της μίμησης γίνεται η διάκριση ανάμεσα στην εκμάθηση και την εκτέλεση. Το άτομο μπορεί να μάθει ή να αποκτήσει μια νέα, σύνθετη μορφή συμπεριφοράς ανεξάρτητα από την ύπαρξη ενισχυτών, αλλά το αν η συμπεριφορά θα γίνει πράξη ή όχι εξαρτάται από τις αμοιβές και τις ποινές.

  • Η ενσυναίσθηση είναι ένας μοναδικός τρόπος που σου επιτρέπει να γνωρίσεις τον εαυτό σου και το άλλο πρόσωπο ένας τρόπος συντονισμού και κατανόησης. Όταν η ενσυναίσθηση επεκτείνεται, ικανοποιεί τις ανάγκες και τις επιθυμίες μας για οικειότητα και μας σώζει από τα συναισθήματα της μοναξιάς.
  • Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν ακούν με την πρόθεση να καταλάβουν. Ακούν με την πρόθεση να απαντήσουν.
  • Το παράδοξο είναι ότι όταν αποδεχθώ τον εαυτό μου για αυτό που είμαι, τότε ακριβώς μπορώ να αλλάξω.
  • Το μοναδικό πρόσωπο που δεν μπορεί να δεχτεί βοήθεια, είναι εκείνο που γενικώς κατηγορεί τους άλλους.
  • https://www.psychologynow.gr/arthra-psyxikis-ygeias/proagogi-psyxikis-ygeias/ensynaisthisi.html

Στη «Σχεσιοδυναμική Παιδαγωγική» γίνεται προσπάθεια  να υπάρξει:

  • Παιδεία ως σχέση προσώπων   
  • Περιβάλλον διαπροσωπικής επικοινωνίας και μάθησης.
  • Προσωποκεντρική γνήσια παιδαγωγική σχέση δασκάλου – μαθητή.
  • Επιτυχημένος παιδαγωγικός συνδυα­σμός «ελευθερίας» και «νόμου».
  • Kαλλιέργεια σχέσης με τον αληθινό εαυτό.

1.  Τα παιδιά μαθαίνουν από το περιβάλλον τους.

2.  Όταν ένα παιδί δέχεται συχνά κριτική, μαθαίνει να κατακρίνει τους άλλους.

3.  Όταν ένα παιδί επαινείται συχνά, μαθαίνει να εκτιμά τους άλλους.

4.  Όταν ένα παιδί αντιμετωπίζεται εχθρικά, θα μάθει να τσακώνεται.

5.  Αν είμαστε  ειλικρινείς με το παιδί, θα μάθει τη σημασία της ευθύτητας.

6.  Αν κοροϊδεύουμε  το παιδί μας, θα γίνει ντροπαλό.

7.  Όταν ένα παιδί νιώθει ασφαλές, μαθαίνει να εμπιστεύεται τους ανθρώπους.

  • Bασικές αρχές που περιέχονται στον κανονισμό λειτουργίας του σχολείου μας και αξίζει να καλλιεργούμε στα παιδιά:

 

  • η  εκτίμηση και αποδοχή των δικών τους προτερημάτων αλλά και των  προτερημάτων των άλλων,

 

  •  η αναγνώριση των δικών τους λαθών και  της αξιοποίησής τους ως αφορμών για βελτίωση,

 

  •  η αίσθηση  ότι καθένας  δεν είναι το κέντρο του κόσμου αλλά  μέρος του κόσμου,

 

  •  η  καλλιέργεια  της αυτοβελτίωσης χωρίς την επιδίωξη  της ανταγωνιστικής προσωπικής προβολής,

Επισκέπτες του ιστοχώρου μας:

1.png1.png7.png2.png4.png0.png
Μέσα στην ημέρα:30
Μέσα στο μήνα:1789
Συνολικά:117240